Nyheter

Handenheter med patientövervakning – en viktig del av verksamheten på NUS

Olika avdelningar har olika behov, det vet Annica Vermelin, medicinteknisk ingenjör på NUS, Norrlands Universitetssjukhus. Annica förvaltar bland annat övervakning på NUS och ser till varje avdelnings unika behov av kommunikationslösningar. På Neonatalvårdsavdelningen har man använt handenheter sedan 2018 och nu är det Strokeavdelningens tur att testa samma mobila patientövervakning.

 

Patienterna på intensivvårdsavdelningen behöver en sköterska vid sin sida så där fungerar Philips övervakningsmonitor perfekt, säger hon. Däremot finns det de avdelningar där sköterskor är mer på språng och där arbetet skulle kunna effektiviseras avsevärt om de inte behövde ta sig till en och samma övervakningscentral. Med det i åtanke köpte NUS in sina första Versity telefoner 2018 och de har inte ångrat sig en sekund. 

”Vi visste att vi ville åt CareEvent funktionen som Versity har via Philips. Sen behöver vi tåliga handenheter som klarar av tuffa miljöer. Visst, de är dyrare än en vanlig mobil men de går inte sönder. Vi har inte haft några problem med våra handenheter sen vi skaffade våra första för fyra år sedan. Däremot har en handenhet spårlöst försvunnit. Kanske åkte den med i tvätten!”

En handenhet som klarar av tuffa miljöer

Första avdelningen som fick Versity-mobilerna var Neonatala. På neonatalavdelningen har man varit väldigt restriktiv med att rengöra all utrustning långt innan Covid-19. Därför var det viktigt för dem att handenheterna skulle klara av att rengöras flera gånger dagligen, vilket de bevisligen gjort.

 Annica Vermelin

”Jag tror även att det är en fördel att Versity-telefonerna är något klumpigare än en vanlig smartphone. Jag upplever att personalen inte hanterar dem som en vanlig trådlös telefon som får ta ganska mycket. Med Versity handenheterna är man mer varsam.”

 

Strokeavdelningen näst på tur att få övervakning direkt i handenheten

Strokeavdelningen på NUS önskade att slippa övervakning via sin central. Sköterskorna är på språng och då är det effektivt att få larmen direkt i handenheten så att de kan prioritera sitt arbete bättre. Runt påsken i år fick de sina första handenheter och Annica har ännu inte hunnit kolla med dem hur det går.

”Jag tror det går bra. De som haft Versity tidigare är väldigt nöjda.”

9240

Annica säger att de framtidssäkrat kommunikationslösningen på Neonatalvårds- och Strokeavdelningarna. CareEvent funktionen som de har på sina Versity-mobiler är relativt ny och den är långt fram i vad sköterskorna behöver. Men självklart finns det alltid saker som man vill förbättra.

”Den dagen då man även kan kvittera larmen i handenheten skulle Versity bli ännu mer värdefull i arbetet här på sjukhuset.”

Är du intresserad av våra Versity-range smartphones? Kontakta våra säljare!

salesDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. +46 31 33 33 840

COBS förstärks med två nya medarbetare

Vi välkomnar två nya medarbetare till vårt team, Annette och Annica. De ska hjälpa oss i vårt fortsatta arbete att utveckla säkra trådlösa kommunikationslösningar som håller hög kvalitet och där kundens behov är i fokus. 

 

COBS erbjuder trådlösa kommunikationslösningar inom områden som kräver effektiv kommunikation för att upprätthålla hög säkerhet, trygghet och tillgänglighet. Vi ser det som extra viktigt att bygga upp och upprätthålla en nära kundrelation så att vi ständigt kan utvecklas. De faciliteter som är i behov av en smart kommunikationslösning har olika krav och vi är noga med att möta den efterfrågan vi ser inom de olika segmenten. 

 Annette som är vår nya säljare och affärsutvecklare inom vårdsektorn har bakgrund som produktspecialist för medicintekniska hjälpmedel inom kognition. ”Jag drivs av att bygga relationer med fokus på att förstå våra kunders nuvarande och framtida behov. Den här rollen passar mig perfekt och jag ser fram emot att lära känna våra kunder och hjälpa dem till fortsatt trygga arbetsplatser,” säger Annette. 

Annica Lövstad, vår nya marknadskoordinator, kommer senast från techbolaget Adnavem och går nu in i företaget med fokus på att nå ut till fler, hjälpa till att kartlägga kundernas behov och utmaningar och att stötta säljarna i deras arbete.  

Annette Fast och Annica LövstadVill du komma i kontakt med oss? Annette och resten av säljteamet hjälper dig gärna. 

Annette Fast, Säljare Care på COBS AB

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Annica Lövstad, Marknadskoordinator på COBS AB

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Gammeluddshemmet känner trygghet genom personlig kontakt

Gammeludden

På Gammeluddshemmets vård- och omsorgsboende känner sig både personal och boende trygga i att ha en väl fungerande kommunikationslösning. Den personliga kontakten och den expertis som leverantörerna Wx3 och COBS har, gör att de stannat som nöjda kunder i över 10 år.
– Vi har en nära dialog så de känner verkligen oss och vad vi har för utmaningar. Det gör att Wx3 alltid kan hjälpa oss att förbättra våra kommunikations-lösningar, säger Daniel Rulander, VD på Gammeluddshemmet.

När Gammeluddshemmet först kom i kontakt med Wx3 sökte de bara efter en lösning för sin internkommunikation. Med åren växte dock behoven i takt med den tekniska utvecklingen och idag har de en omfattande kommunikationslösning med allt från intern och extern telefoni till personliga larm och säkerhetslösningar. Med Wx3 som partner har Gammeluddshemmet skapat en trygg miljö för både sina boende och sin personal.

– Det är en enorm trygghet både för våra boende och deras anhöriga att veta att det alltid finns någon som hör och kan hjälpa till. Detsamma gäller även vår personal som känner att de kan lita på att systemen fungerar och att de kan ge den vård våra boende behöver, säger Daniel Rulander.

Produkter som håller i verksamheten

Något som varit mycket viktigt i valet av kommunikationslösning för Gammeluddshemmet är enkelheten. För de äldre, där vissa har sjukdomar som påverkar minnet, är det extra viktigt att de personliga larmen är användarvänliga och lätta att förstå. Genom att integrera larmen med telefonisystemet har Wx3 dessutom skapat en helhetslösning som förenklar vardagen för de anställda på Gammeluddshemmet. I den bärbara telefonen som personalen använder för samtal får de även larm från gästerna på Gammeluddshemmet, som de även direkt kan kvittera, vilket gör att de bara behöver bära med sig en apparat i byggnaden. För personalen är detta precis lika viktigt som att de apparaterna är avsedda för, och tål miljön de används i. Den dagliga verksamheten innebär mycket lyft och bärande, vilket gör att telefonen ibland kan komma i kläm eller tappas i golvet. COBS bärbara telefoner och larmmottagare som ingår i denna lösning lever därmed väl upp till Gammeluddshemmets krav.

– Under åren har det varit otroligt lite underhållsarbete, förutom något batteri som har behövts bytas ut. Det är inte alla produkter på marknaden som klarar av den här miljön. Speciellt skönt har det varit nu under pandemin där COBS telefonerna visat sig mycket lätta att rengöra och desinficeras, och fortsatt klara av jobbet, säger Daniel Rulander.

Personligt bemötande med kunskap

För att minimera störningar från omvärlden, är telefoni och larmlösning lokalt placerad på Gammeluddshemmet. Detta innebär högsta möjliga tillgänglighet och säkerhet för både gäster och personal. Wx3 har skött allt från installation till att ha säkerställt att de bärbara larmtelefonerna fungerar problemfritt i hela byggnaden. Den personliga kontakten och den nära relation som Gammeluddshemmet har med Wx3 är vad som gör att de varmt kan rekommendera andra att välja Wx3 som partner för lösning på liknande behov. För dem är det skönt att veta att när de ringer till Wx3 för att ställa frågor så är det alltid deras egen kontaktperson som svarar och de hamnar inte i en telefonväxel. Det är detta personliga bemötandet som gör att Gammeluddshemmet litar på sin kommunikationspartner att hitta rätt lösningar som passar bäst för just deras verksamhet.

– När vi har ett önskemål om förändring, som till exempel när vi ville lägga till inbrottslarm, är det bara att ringa. Den som svarar har koll på vår nuvarande lösning och hur det vi skulle vilja lägga till kan integreras in på ett smart och lätthanterligt sätt. Vårt samarbete med Wx3 och COBS har länge varit en enorm trygghet för oss och kommer fortsätta vara det under lång tid, avslutar Daniel Rulander.

 

COBS Sociala Media

linkedin rundyoutube rund

COBS AB Göteborg (Huvudkontor)
Norra Långebergsgatan 4
SE-421 32 Västra Frölunda
+46 31 33 33 840

COBS AB Stockholm
+46 8 621 16 75

lagercrantz group logo   

Språk / Language

English